Mensen gaan liever naar de tandarts dan dat ze zich met pensioen bezighouden
Nederlands onderzoek toont aan dat mensen nog liever naar de tandarts gaan en stofzuigen dan dat ze zich met pensioen bezighouden. Lisa Brüggen betoogt dat pensioencommunicatie anders moet.
Pensioen is niet sexy. Amerikaans onderzoek toont aan dat mensen meer tijd besteden aan het kopen van een flatscreentelevisie dan aan pensioenplanning. In een Nederlands onderzoek komt naar voren dat mensen nog liever naar de tandarts gaan en stofzuigen dan dat ze zich met pensioen bezighouden.
Volgens Lisa Brüggen, hoogleraar financiële dienstverlening aan de Universiteit Maastricht, moeten pensioenfondsen hun deelnemers meer in contact laten komen met hun toekomstige zelf, om de interesse in pensioen te vergroten. “Je wilt dat ze zich hun toekomst kunnen inbeelden. Hoe je een boodschap neerzet is enorm belangrijk. Pensioencommunicatie wordt nog weleens gestuurd door de juridische afdelingen van de pensioenuitvoerders. Voor juristen moet de communicatie met de deelnemers vooral volledig zijn en juridisch kloppen. Wat daar dan uitkomt is doorgaans niet wat communicatiespecialisten zien als goed leesbaar, begrijpelijk en effectief. Wat juristen belangrijk vinden is vaak net niet wat communicatiespecialisten hun deelnemers willen vertellen. Het probleem zit hem er onder meer in dat communicatie vaak laag in de organisatie is geplaatst. Je krijgt echt een heel ander verhaal als de communicatiespecialist leading is en de juridische afdeling ondersteunend. Dit vraagt om een strategische visie van het pensioenbestuur.”
Social influencers of vloggers inzetten
Vanuit de techniek is er veel mogelijk om pensioencommunicatie dichter bij de deelnemers te brengen, zegt Brüggen. “Je kunt tools en apps ontwikkelen die op een heldere manier een totaaloverzicht van je pensioenopbouw in beeld brengen. Robo-advisering is in opkomst. Nu nog kunnen mensen naar een pensioenadviseur, maar die vinden ze duur en daarom laten ze dat na. Met behulp van artificial intelligence kunnen gedetailleerde vragen ook zonder bijkomende kosten worden beantwoord. Je moet wel voorkomen dat je een overvloed aan informatie geeft. De aangeboden informatie moet overzichtelijk zijn. Ook de jongste communicatiekanalen kunnen worden gebruikt. Waarom geen social influencers of vloggers inzetten die hun volgers vertellen hoe zij hun pensioenkeuzes maken? Hiermee bereik je jonge doelgroepen. Juist zij moeten zich af en toe verdiepen in de pensioenmaterie.”