Stichting IMC Weekendschool bereidt met bevlogen professionals nieuwsgierige kinderen voor op de toekomst
Als kinderen kennismaken met enthousiaste experts uit de meest uiteenlopende vakgebieden krijgen ze de bagage om te worden wie ze willen zijn. Vanuit die overtuiging verzorgt de Stichting IMC Weekendschool al ruim twintig jaar aanvullend en verrijkend onderwijs voor kinderen uit wijken waar dat het hardst nodig is. Cardano steunt dit initiatief sinds 2005.
Dat kinderen die de lessen van de Weekendschool volgen meer zelfvertrouwen en een beter toekomstperspectief krijgen weten de 180 medewerkers en de 7.000 vrijwilligers al lang. Nu laat ook gedegen wetenschappelijk onderzoek zien dat kennismaken met de echte wereld de Weekendschool-kinderen een sociaalemotionele groeispurt geeft ten opzichte van kinderen die die lessen niet volgen, zegt directeur Marion Weijman. “Deze wetenschappelijke monitoring vinden we belangrijk, want er wordt doorgaans niet veel onderzoek gedaan naar dit soort interventies. Nu is een representatieve controlegroep van basisschool- leerlingen onderzocht die fraaie resultaten van onze inspanningen laten zien”, aldus Weijman.
Praktijkles in groepen 7 en 8
Vanwege de kosten komen er niet meer weekendscholen bij. “Toch hebben we wel degelijk de ambitie met ons concept meer kinderen te bereiken. Dat doen we met ons programma IMC Basis, dat onze filosofie integreert in het basisonderwijs. We zagen daar de kansen liggen maar kregen ook het verzoek vanuit het onderwijsveld om een programma te ontwikkelen waarmee we die integratie konden realiseren. Gedurende een halve dag per week geven gastdocenten in de groepen 7 en 8 praktijkles. Dit tweejarig curriculum geven we inmiddels op 37 basisscholen en dat aantal groeit volgend schooljaar naar vijftig. In totaal telt Nederland 350 basisscholen die qua leerlingengewicht en achterstandswijken voldoen aan onze voorwaarden om in aanmerking te komen. Daarmee is IMC Basis onze groeipijler.”
Nieuw beeld van kinderen en hun ontwikkeling
Het programma IMC Basis heeft veel meerwaarde voor de reguliere leerkrachten van de groepen 7 en 8, zegt Weijman. “Dat ene dagdeel van de praktijkmensen werkt door in de rest van de week en geeft meer context. Als je bijvoorbeeld praktijkles over architectuur hebt gehad kun je dat integreren in de rekenles of het jargon toepassen in dictee. De leerkrachten maken zelf mooie verbindingen. Ze staan al onder grote druk en kunnen zelf niet veel tijd in voorbereiding stoppen. Wij ontzorgen de scholen met aanvullend onderwijs. Bovendien gaan leerkrachten opeens op een heel andere manier naar hun leerlingen kijken. Kinderen die de hele week moeilijk te betrekken zijn bij de lessen staan nu ineens vooraan. Dat geeft een nieuw beeld van de kinderen en hun ontwikkeling.”
Reguliere systeem is erg diplomagericht
Weijman heeft er begrip voor dat de scholen zelf de praktijklessen maar moeilijk in huis kunnen halen. “Het reguliere systeem is heel erg diplomagericht. De leerkrachten zitten vast in een systeem en moeten naar eindtermen toewerken. Dan is er weinig ruimte om met iets extra’s aan de slag te gaan. Daar komt bij dat het voor scholen heel moeilijk is om van koers te veranderen. Terwijl nu wel het moment is om 21e-eeuwse vaardigheden en een thema als Burgerschap in je lesprogramma op te nemen. Daar zorgen wij voor met een mooi tweejarig duurzaam programma waarin alles aan bod komt.”
Mooie, duurzame verbinding
Cardano is een van de bedrijven die Stichting IMC Weekendschool vanuit het oogpunt van diversity & inclusion ondersteunt. “We hebben een mooie, duurzame verbinding. Cardano is al vele jaren betrokken bij onze vestiging in Delfshaven. Enkele jaren geleden hebben we een tweede vestiging in Rotterdam-Zuid geopend, de wijk van Nederland die het het hardst nodig heeft. Cardano is toen meteen ingestapt als een van de founding fathers van deze vestiging. Het is een belangrijke partner voor ons. Ze doen altijd iets extra’s, bijvoorbeeld een sportdag en kinderen helpen met een-op-een huiswerkbegeleiding. Maar ook in de begeleiding van ons alumni-netwerk en stages spelen de medewerkers van Cardano een rol.”
Gemotiveerde keuzes voor de toekomst
Stichting IMC Weekendschool is in 1998 opgericht door psycholoog Heleen Terwijn die in Amsterdam Zuidoost onderzoek deed naar de motivatie van leerlingen in het basisonderwijs. “Ze zag dat leerlingen op school zaten om te ‘leren voor later’ terwijl niemand hen liet zien wat ‘later’ nu eigenlijk is. Zo ontstond het idee om kinderen samen met bevlogen gastdocenten te laten kennismaken met interessante beroepen en vakgebieden. De gastdocenten vertellen niet alleen over hun vak, maar ook over hun ervaringen en de keuzes die zij hebben gemaakt in hun leven. Daardoor slaat de vonk van een gemotiveerde levenshouding over naar de leerlingen. Die verruimen hun blikveld en bereiden zich spelenderwijs voor op het maken van gemotiveerde keuzes voor de toekomst.”
Aantal leerlingen stijgt aanzienlijk
Stichting IMC Weekendschool bereikt met haar vier programma’s wekelijks ruim 3.000 leerlingen door heel Nederland. Komend schooljaar zal dat aantal aanzienlijk stijgen. In totaal zijn er nu 59 locaties. Na hun weekendschooldiploma treden leerlingen toe tot het programma IMC Alumni (ruim 3.200 alumni). Een programma waarin zij zich gedurende hun schoolopleiding, studie, loopbaan verder kunnen ontwikkkelen en worden geholpen en gecoacht in hun keuzes. De oudste alumni zijn nu dertigers en staan zelf voor de klas of geven op een andere manier terug aan de samenleving.